22.6.10

Kostenbesparend Verlicht

Als ik heel eerlijk ben, vind ik de relatie spiritualiteit - geld een lastige. Nogal een klassieke kwestie, getuige de vele 'ascetische' religieuze leiders, predikend in hun met goud behangen kerken/ synagogen / moskeeën.

Uit naam van verlichting van alle levende wezens wordt ik voortdurend uitgenodigd om mijn spaarvarken te legen ten behoeve van een universum aan cursussen, workshops en trainingen. Voor bedragen waar mijn zogenaamd on-ontwikkelde landgenoot een week all inclusive voor aan het strand ligt, peur ik een schamel weekend rond in mijn zwartste zielenroerselen. Maaltijden inbegrepen: Jawel! Maar om de beoogde meditatieve toestand te bevorderen zal er voornamelijk worden gevast. 's nachts op de slaapzaal demonstreert de buurman zijn buitengewone talent voor boventoon snurken.

En weet je wat? Ik heb het er gewoon voor over: hup, op naar de verlichting!

Maaarrrr... als de kwaliteit van de workshop slecht was, wordt het een ander verhaal. Wat dan? Naar je geld kan je fluiten.

Martijn Aslander stelt een aanpassing in de economische transactie voor. Hij is zelf simpelweg gestopt met het vragen van geld voor wat hij doet. Degene die zijn dienst afneemt, mag zelf achteraf bepalen wat het waard was. In dit doeltreffende, ongenaakbaar eerlijke systeem, leert hij als leverancier in no time welke kwaliteit men van zijn diensten verwacht en op welke plaats hij ze het beste kan aanbieden. Het bied hem bovendien de kans om meer te verdienen dan hij initieel van plan was, en dat heeft hem geen wind eieren gelegd!



Ok! En soms willen we gewoon iets helemaal gratis. Dat kan op internet: en vaak zelfs heel erg goed. Vind hier bijvoorbeeld de 10 delige webinar waarin Eckhart Tolle's prachtige boek 'de Nieuwe Aarde' hoofdstuk voor hoofdstuk wordt doorgenomen. Oprah Winfrey's ontnuchterende vragen helpen de kijker om de mindblowing inhoud van het boek te toetsen aan de dagelijkse realiteit.

http://www.oprah.com/oprahsbookclub/Watch-A-New-Earth-Web-Classes-on-Oprahcom

Binnenkort meer gratis goeds!

1 opmerking:

  1. Hoi Marije,

    Wat een leuk initiatief.

    Ik heb me ook wel druk gemaakt over geld, maar dan net andersom. Toen ik geheel onverwacht in de VUT terecht kwam, en ik ineens allemaal geld op mijn bankrekening gestort kreeg zonder dat ik daar ook maar iets voor hoefde te doen, geneerde ik me behoorlijk. Dat was toch oneerlijk.
    Om toch een beetje met gemoedsrust te kunnen leven heb ik me maar een andere kijk op de werkelijkheid aangemeten: Geld is geen absolute maat der dingen. Binnen Nederlandse verhoudingen maak ik echt geen aanspraak op een idioot groot aandeel van de resources. Ik heb een bescheiden woning, een goedkoop autootje en ik heb niet de behoefte aan exotische vakanties in verre oorden. Er is wel eens een tijd geweest dat ik geld besteden aan persoonlijke/ofwel spirituele ontwikkeling wel een erg grote luxe vond. Op het ogenblik denk ik ten eerste dat het een ontzettend milieuvriendelijke manier is om je geld aan uit te geven, maar meer dan dat, dat die spirituele ontwikkeling het allerbelangrijkste in je leven is, en dat je met dat je daar geld aan besteed niet alleen bijdraagt aan je eigen spirituele ontwikkeling maar ook aan die van de mensheid in totaliteit.
    Als ik dan naar de andere kant van de weegschaal kijk, wat mijn bijdrage aan de samenleving is. Steeds meer wordt het geld dat je weet te verdienen daarvoor als belangrijke maatstaf gezien. Maar in kosmisch perspectief is dat natuurlijk onzin. Een heleboel dingen waar je geld mee kunt verdienen zijn zo ontzettend betrekkelijk. (een groot deel van mijn kennissenkring verdient zijn geld met wat ik oneerbiedig "ouwehoeren" noem). Ik kan me best wel voorstellen dat mijn bijdrage aan de maatschappij op dit moment veel waardevoller is dan toen ik nog op mijn kantoorstoel zat. Een welgemeende liefdevolle opmerking van iemand kan eindeloos veel waardevoller zijn dan tien consulten waar een psychiater honderden euro's voor opstrijkt. En (zoals Byron Katie schrijft) wie ben ik om te bepalen wat nuttig is voor de schepping.
    Ik heb me nog nooit zo rijk gevoeld.

    BeantwoordenVerwijderen