30.3.11

Fietsen in de flow

Ik fiets alweer bijna drie maanden door Amsterdam op een krakkemikkige groen gespoten herenfiets - zonder remmen. Hoewel ik graag binnenkort een wat veiliger vervoermiddel bezit, ben ik mijn kikkerfiets erg dankbaar.  
Ik fiets nauwelijks langzamer, en toch ben ik nog niet één keer in de buurt geweest van een ongeluk. Terwijl hij me trouw van A naar B vervoert, krijg ik les in twee simpele technieken die het leven onderweg een stuk aangenamer maken: minder ergernissen en onverwachte situaties, meer groene stoplichten en vriendelijke gezichten. 

Deze technieken hieronder zijn toepasbaar op elk soort vervoer. En misschien wel überhaupt op elk moment van de dag. 

Wil je ze eens uitproberen onderweg? Ik ben heel erg benieuwd wat je dan meemaakt.


1. Hou je bewustzijn bij je hara punt. Dit middenpunt van je lichaam vind je bij benadering drie vingerdiktes onder je navel, drie vingerdiktes naar binnen. Je maakt er contact mee door hem je simpelweg voor te stellen (de mijne is als een metalen knikker) en vervolgens te blijven voelen. Als je er thuis op je meditatiekussentje een beetje vertrouwd mee bent geraakt, ga dan eens met je aandacht bij je hara winkelen in de Kalverstraat.

2. Kijk ver weg. Stop met naar de grond kijken - of naar je telefoon. Alles wat zich tussen jou en je horizon afspeelt, neem je in je bewustzijn. Deze simpele techniek maakt je wereld groter en je afstemming daarop ook.  
'A magus, tough, always looks much further. We extend that 'magic space' and try to control a great many more things. They call it 'looking at the horizon.''
'Well, why should I do that?'
'Because you are here. If you do it, you'll see how much things change.'


Ik hoor graag verhalen van andere flowfietsers, - wandelaars en - coureurs! 
Veel plezier onderweg:-)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten